Hankkiudu eroon kuntoilun välttämiseen liittyvistä tekosyistä

Monet ihmiset ovat taitavampia kuntoilun välttämisessä kuin kuntoilussa itsessään. Vaikka halua kuntoiluun olisi, heidän on äkkiseltään helppo keksiä syitä, jotka siirtävät kuntoilun tehtävälistan häntäpäähän. Usein ihmiset ostavat kuntosalikortteja tai sitoutuvat valmennukseen, joka opettaa tai pakottaa heidät kuntoilemaan. Joskus tämä toimiikin. Usein kuntoilun välttämisen taustalla on kuitenkin syvällisempiä syitä. Onneksi useimmat niistä ovat ratkaistavissa pienen pohdinnan avulla.

kuntoilu

Tekosyy 1) Minä en ehdi kuntoilla

Monet valittavat, että aika ei riitä kuntoiluun, koska on paljon muuta tehtävää. Todellisuudessa ajankäyttö on kuitenkin 80%:sti omasta järjestelystä kiinni. Loput ovat asioita, joihin et voi vaikuttaa, tai ollaan muiden ihmisten päätösten varassa. Ihmiset tyypillisesti tekevät sitä, missä he ovat hyviä tai sitä mistä he pitävät. Lisäksi ihmiset panostavat asioihin, jotka ovat heille tärkeitä. Kuntoilua kannattaa ajatella terveyden kehittämisen ja henkilökohtaisen huollon kautta. Keho ja terveys ovat viime kädessä tärkeintä omaisuuttasi ja olet henkilökohtaisesti vastuussa siitä. Oli elämäntilanteesi mikä tahansa, terveys ylläpitää toimintakykyäsi ja määrittää elämäsi laatua. Ota terveys ja liikkumisesta saadut hyödyt vakavasti – aikaa alkaa kummasti löytymään enemmän.

Tekosyy 2) Minulla ei ole varaa kuntoiluun

Kuntoiluun on olemassa monia mahdollisuuksia, jotka ovat täysin ilmaisia. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla kesän koittaessa siihen on monia vaihtoehtoja puistojumppien ja muiden vapaaehtoisten urheilukokoontumisien muodossa. Tarkista Facebookista sinua lähellä olevat kuntoiluryhmät ja kerhot, joihin voi liittyä. Hienojen fitness-kuntosalien jäsenyydet ovat kalliita, mutta oletko tarkastanut tarjoaako työpaikkasi tai koulusi kuntosalietua, ilmaisia uimahallikäyntejä tai vastaavaa? Ota selvää yhteisösi tarjoamista liikuntapalveluista ja kuuntele puskaradiota – voit löytää paljon edullisempia vaihtoehtoja.

Tekosyy 3) Minä en osaa

Kaikki uusi tuntuu aluksi hieman haastavalta. Älä kuitenkaan lannistu heti. Ole kärsivällinen ja anna itsellesi aikaa harjoitella. Kehityksen edetessä kannattaa kysyä itseltään, onko tämä oikeasti hauskaa vai ei. Mikään ei estä sinua kokeilemasta jotain muuta. Utelias asenne ja aito kiinnostus urheilulajia kohtaan luo sinulle halun kehittyä ja alat suhtautua aloittelijamaisuuteen positiivisemmin ja humoristisemmin.

Tekosyy 4) Olen liian vanha kuntoilemaan

Usein vanhuuden syyttäminen kuntoilun välttämiseksi johtuu siitä, että ei ole kokemusta sopivasta urheilumuodosta ja tästä syntyneestä kyynisestä asenteesta kaikkeen urheiluun. On myös mahdollista, että henkilö on kokeillut liian vaativaa urheilun muotoa ja tullut turhautuneeksi. Oman lähtötason hahmottaminen ja nykyisen kuntotilanteen kartoittaminen ovat erittäin tärkeässä asemassa kuntoilun aloittamisessa. Nöyrry ja hanki valmentaja liikkumista varten tai kerää porukka ja tehkää jotain uutta yhdessä. Käy personal trainerilla – hän hahmottaa nopeasti sen, mihin kykenet ja mihin sinun kannattaa keskittyä.

Tekosyy 5) Salilla käyminen on tylsää

Kuntosaliharjoittelun tehokkuudesta ja trendikkyydestä huolimatta se ei ole läheskään ainut tapa kehittää omaa kuntoa ja fysiikkaa. Monet muut kuntoilun muodot, harrastukset ja urheilulajit voivat tuoda sinulle kaipaamisia tuloksia paljon hauskemmalla tavalla. Ota selvää paikallisista kuntoiluseuroista ja yhdistyksistä. Käy juttelemassa yhdyshenkilöiden kanssa ja kokeilemassa uusia lajeja.