16 myyttiä virtuaalisista assistenttipalveluista

Virtuaaliset assistenttipalvelut eli etäassistenttipalvelut ovat yleistymässä maailmalla kovaa vauhtia. Myös Suomessa on vihdoin mahdollista saada joustavaa ja kustannustehokasta assistenttipalvelua. Moderneihin assistenttipalveluihin liittyy usein paljon kysymyksiä, joihin aika ajoin törmäämme. Esittelemme seuraavaksi 16 myyttiä ja harhaluuloa, joihin annamme vastauksen MyAgentin kokemusten perusteella.

myytti

Myytti 1) Virtuaaliassistentit työskentelevät ulkomailla ja palvelevat englanniksi
Vastaus: MyAgentin virtuaaliassistentit työskentelevät Suomessa ja puhuvat suomea sekä sujuvaa englantia. MyAgent Oy on kotimainen yritys. Meillä on siten mahdollisuus tavata myös ihan kasvotusten ja aikaerot eivät vaikuta toimintaamme.

Myytti 2) En tiedä virtuaaliassistentin taustoja vaan joku satunnainen tiimi tai henkilö hoitaa tehtävät
Vastaus: Meille on tärkeää, että tiedät kuka assistenttisi on. Kartoitamme sinulle sopivimman assistentin ja esittelemme hänet. Assistentti esittelee myös itsensä ennen tilausjakson ja yhteistyön alkua. Siksi puhumme mieluummin etäassistenteista kuin kasvottomista virtuaaliassistenteista.

Myytti 3) Assistentti vaihtuu tilausjaksolla
Vastaus: On kaikkien etu, että sama tuttu assistentti hoitaa tehtäviä. Näin assistentti oppii tuntemaan yrityksesi toimintaa ja työskentelytapoja ja vuorovaikutus on luonnollista. Mikäli sinulla on taukoa tilausjaksojen välissä, pyrimme järjestämään sinulle saman assistentin.

Myytti 4) Etäassistentit työskentelevät aina freelancereina ja vastaavat itse lakisääteisistä velvoitteista ja itsensä kouluttamisesta
Vastaus: Kaikki assistenttimme työskentelevät MyAgentin työsopimuksen alaisina. Huolehdimme siis kokonaisvaltaisesti heidän kouluttamisestaan, työnantajamaksuista, työterveyshuollosta ja työhyvinvoinnista.

Myytti 5) Tehtävien anto etänä on hankalaa
Vastaus: Tehtävien antaminen sujuu vaivattomasti myös etänä. Täältä voit lukea asiakkaidemme kommentteja.

Myytti 6) Kommunikointi etänä on hankalaa
Vastaus: Kommunikointi etänä on helppoa ja luontevaa, kiitos nykyaikaisten viestintäsovellusten!

Myytti 7) Assistentti on hankala perehdyttää tehtäviin etänä
Vastaus: Assistenteillamme on työkokemusta useista erilaisista assistentin tehtävistä ja asiakkuuksista. He ovat korkeakoulutettuja ja omaksuvat nopeasti asioita. Lisäksi olemme perehdyttäneet heidät oman koulutuksemme kautta. Mikäli haluat, voi assistentti tulla tarpeen vaatiessa koulutustapaamiseen toimistollesi.

Myytti 8) Tietosuoja ja salassapito askarruttaa
Vastaus: Otamme tietosuojan ja salassapidon erittäin vakavasti kaikkien asiakkuuksien kohdalla. Kaikki assistenttimme ovat allekirjoittaneet salassapitosopimuksen joten emme välitä tietojasi ulkopuolisille.

Myytti 9) Tilaamalla palvelun sitoudun jatkotilauksiin
Vastaus: Tilaamalla palvelun saat palvelun käyttöösi 1kk ajaksi. Et sitoudu jatkotilauksiin, vaan katsomme tilausjakson lopussa, minkälaista tarvetta sinulla on palvelulle jatkossa.

Myytti 10) Minulla ei ole mitään ulkoistettavaa
Vastaus: Teetkö itse kaikki hallinnolliset työt, selvitykset, tapaamisten sopimiset, käännöstyöt, oikolukemiset, tilojen varaamiset, sisällöntuotannon, somepäivitykset, verkkosivujen päivitykset, viesteihin vastaamisen ja niin edelleen? Kaikilla yrittäjillä, johtohenkilöillä ja tiimeillä on runsaasti turhaa taustatyötä, joka on suoraan pois kaikkein tuottavimmasta tekemisestä kuten esimerkiksi asiakashankinnasta.

Myytti 11) En keksi mitään ulkoistettavaa työtä
Vastaus: Yritysten, johtajien ja yrittäjien arki on hektistä ja delegoitavaa työtä riittää. Voimme yhdessä miettiä, mitkä ovat sellaisia tehtäviä joita voisi siirtää assistentille.

Myytti 12) Minulla on jo assistentti, joten minun ei tarvitse miettiä muita vaihtoehtoja
Vastaus: Olemme huomanneet, että yritysten tarve assistentille saattaa vaihdella työmäärän ja projektien mukaan. Onko sinulla tarvetta kokopäiväiselle assistentille vai sopisiko sinulle paremmin antaa tehtäviä assistentille joustavasti silloin kun niitä oikeasti on?

Myytti 13) Assistenttipalvelut ovat kalliita
Vastaus: Assistenttipalvelumme maksaa vain n. 30€/h. Maksat vain tehokkaasta työajasta, et sivukuluista, tauoista ja työvälineistä. Mielestämme aika hyvä diili.

Myytti 14) Suomalaiset yritykset eivät tarvitse virtuaaliassistentteja
Vastaus: Virtuaaliset assistenttipalvelut ovat jo arkipäivää maailmalla: USA:ssa, Euroopassa ja Aasiassa. Miksi suomalaiset yritykset ja yrittäjät eivät saisi tehostaa toimintaansa ja delegoida tehtäviä joustavasti ja kustannustehokkaasti nykyteknologiaa hyödyntäen?

Myytti 15) Assistentteja saa myös perinteisistä vuokratyöntekijöitä välittävistä firmoista
Tämä on totta. Perinteiset vuokratyöfirmat välittävät kuitenkin lähinnä toimistoassistentteja. Tiukat sopimusehdot ja hinnoittelu saattavat tulla yllätyksenä. Lisäksi perinteiset vuokratyöfirmat vain välittävät työntekijän asiakkaalle, jolloin vastuu assistentin kouluttamisesta ja perehdyttämisestä jää yksin asiakkaalle. Asiakas joutuu myös itse järjestämään assistentilleen työpisteen, työvälineet ja niin edelleen. MyAgentin assistenteilla ja asiakkailla on puolestaan takanaan koko tiimimme jatkuva tuki ja työvälineet on hankittu assistentille jo valmiiksi. Asiakkaan ei luonnollisesti tarvitse itse järjestää työtiloja assistentilleen, koska työskentelemme etänä.

Myytti 16) Assistenttipalvelun käyttöönotto vie aikaa
Toisin kuin monissa perinteisissä vuokratyöfirmoissa, meillä on osaavat assistentit jo valmiina toimeksiantoon. Saat assistentin palvelukseesi nopeimmillaan seuraavana päivänä ilman erillisen hakuprosessin tai haastattelukierrosten käynnistämistä!